Waspada individu menyamar polis

KULIM – Orang ramai diminta berhati-hati dengan individu tidak bertanggungjawab yang menyamar sebagai anggota polis.

Pengerusi Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM), Khor Eng Khim berkata, pihaknya berjaya menemui sebuah motosikal dikunci dengan gari di bahagian tayar di tepi jalan Sungai Ular semalam.
image (2)
Menurutnya, orang awam tidak seharusnya memiliki gari bagi sebarang tujuan kerana setiap tangkapan dibuat oleh orang awam harus diserahkan kepada polis untuk siasatan lanjut.

“Sebelum ini PPKM menahan dua individu yang menyamar sebagai anggota polis di sekitar Tasek dan perhentian bas Kulim. Modus operandi yang dilakukan oleh suspek adalah dengan memperkenalkan diri sebagai polis dan memeras ugut orang awam dengan meminta wang dan telefon bimbit dari mereka. Individu ini akan menunjukkan gari yang ada pada diri mereka untuk menakutkan orang awam.

“Mereka yang melakukan kesalahan akan cemas dan terpedaya dengan helah dilakukan oleh suspek. Selain itu, PPKM dan polis pernah menahan sebuah kereta yang dipandu seorang lelaki berusia 20-an dalam keadaan mencurigakan di jalan Kilang Lama.

“Dari pemeriksaan dijalankan, polis menemui beberapa barangan polis dalam keretanya termasuk satu buku nota. Setelah siasatan dijalankan mendapati lelaki itu menyamar sebagai anggota polis,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, orang awam seharusnya melaporkan kepada polis sekiranya diugut oleh orang tertentu yang mengaku diri mereka sebagai anggota polis.

“Ini adalah untuk memastikan individu terbabit dapat ditahan dan siasatan dapat dijalankan.

“Memberikan maklumat kepada polis tentang perlakuan jenayah mampu membantu polis menangani perlakuan jenayah selain menahan suspek terlibat,” katanya.

Komen

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.